ЗВІТ ПРО СТРАТЕГІЧНУ ЕКОЛОГІЧНУ ОЦІНКУ 81-СЕО/2023
ЗМІСТ
2. Характеристика поточного стану довкілля
4 Екологічні проблеми, у тому числі ризики впливу на здоров’я населення
5 Зобов’язання у сфері охорони довкілля
11. Резюме нетехнічного характеру інформації
Обсяг досліджень та методологія стратегічної екологічної оцінки
ПЕРЕДУМОВИ
З 12 жовтня 2018 року в Україні введено в дію Закон України "Про стратегічну екологічну оцінку", який визначає необхідність здійснення процедури стратегічної екологічної оцінки для документів державного планування у встановленому законодавством порядку.
Стратегічна екологічна оцінка (далі – СЕО) – це систематична та комплексна процедура оцінки наслідків політик, планів або програм та їх альтернатив з метою недопущення негативних екологічних наслідків реалізації цих рішень та гарантування дотримання принципів сталого розвитку.
Метою СЕО є сприяння сталому розвитку шляхом забезпечення охорони довкілля, безпечності життєдіяльності людей та охорони їх здоров’я, інтегрування екологічних вимог під час розроблення та затвердження документів державного планування. Це системний інструмент оцінки, який підтримує та інформує про процес прийняття рішень.
СЕО включає визначення, опис та оцінювання наслідків виконання документів державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виправданих альтернатив, розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку складається до затвердження документа державного планування та повинен містити, з урахуванням змісту і рівня деталізації документа державного планування, сучасних знань і методів оцінювання, інформацію згідно статті 11 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".
Обсяг стратегічної екологічної оцінки.
Стратегічна екологічна оцінка (СЕО) виконується в обсягах визначених статтею 11 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку" та відповідно до "Методичних рекомендацій із здійснення стратегічної екологічної оцінки документів державного планування", затверджених наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 10.08.2018 № 296.
В ході проведення СЕО будуть оцінені ймовірні наслідки реалізації документа державного планування «Детальний план території, з метою зміни цільового призначення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на земельну ділянку (землі промисловості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд площею 1,0500 га, кадастровий номер 7122586700:04:001:0118 на території Селищенської сільської ради в адмінмежах Петрушківської сільської ради Звенигородського району Черкаської област», зокрема для таких компонентів довкілля: атмосферне повітря, водні ресурси, ґрунти, стан фауни, флори, біорізноманіття, кліматичні фактори, безпеки життєдіяльності населення та його здоров’я.
Першим завданням СЕО є визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки та ключових екологічних проблем, коло органів влади та зацікавлених сторін, які братимуть участь у консультаціях, зацікавлених сторін і необхідного ступеня залучення громадськості до консультацій і участі у СЕО.
Детальний план території розробляється з метою виконання вимог статті 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також:
- уточнення положень генерального плану, планувальної структури і функціонального призначення території;
- визначення містобудівних умов та обмежень для проектування об'єкта будівництва;
- визначення параметрів забудови та встановлення планувальних обмежень і умов використання території згідно з державними будівельними, санітарно-гігієнічними та екологічними нормами.
Методологія проведення стратегічної екологічної оцінки
Відповідно до ст. 9 Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку» методологія проведення процедури складається з:
1) визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки;
2) складання звіту про стратегічну екологічну оцінку;
3) проведення громадського обговорення та консультацій;
4) врахування звіту про стратегічну екологічну оцінку, результатів громадського обговорення та консультацій;
5) інформування про затвердження документа державного планування;
6) моніторинг наслідків виконання документа державного планування для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
В рамках процедури СЕО, а саме визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки було розроблено:
1. Заява про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту «Детальний план території, з метою зміни цільового призначення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на земельну ділянку (землі промисловості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд площею 1,0500 га, кадастровий номер 7122586700:04:001:0118 на території Селищенської сільської ради в адмінмежах Петрушківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області» оприлюднена на офіційному веб-сайті Селищанської громади за посиланням: https://selyshenska-gromada.gov.ua/news/1691582909/ та опублікована у Єдиному реєстрі СЕО.
2. Оголошення про оприлюднення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту, відповідно до вимог Закону України «Про СЕО», розміщено у громадських місцях (Додаток 1).
3. Відповідно листа Управління охорони здоров’я Черкаської обласної державної адміністрації зауваження та пропозиції до Заяви відсутні.
Управління екології та природних ресурсів Черкаської обласної державної адміністрації встановило ряд пропозицій щодо структури і наповненості Звіту.
4. Протягом громадського обговорення Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту «Детальний план території, з метою зміни цільового призначення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на земельну ділянку (землі промисловості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд площею 1,0500 га, кадастровий номер 7122586700:04:001:0118 на території Селищенської сільської ради в адмінмежах Петрушківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області» зауваження та пропозицій від громадськості не надходили.
1. Зміст та основні цілі документа державного планування, його зв'язок з іншими документами державного планування
Основними міжнародними правовими документами щодо СЕО є Протокол про стратегічну екологічну оцінку (Протокол про СЕО) до Конвенції про оцінку впливу на навколишнє середовище у транскордонному контексті (Конвенція ЕСПО), ратифікований Верховною Радою України (№ 562-VIII від 01.07.2015), та Директива 2001/42/ЄС про оцінку впливу окремих планів і програм на навколишнє середовище, імплементація якої передбачена Угодою про асоціацію між Україною та ЄС.
Засади екологічної політики України визначені Законом України «Про основні засади (Стратегію) державної екологічної політики на період до 2030 року» (ухвалено Верховною Радою України 29.02.2019 року). В цьому законі СЕО згадується в основних принципах національної екологічної політики, інструментах реалізації національної екологічної політики та показниках ефективності Стратегії. Зокрема, одним з показників цілі 4 Стратегії «Інтеграція екологічної політики та вдосконалення системи інтегрованого екологічного управління».
У 2012 році Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України (від 17.12.2012р. № 659) затверджено «Базовий план адаптації екологічного законодавства України до законодавства Європейського Союзу (Базовий план апроксимації)». Зокрема, відповідно до цього плану потрібно привести нормативно-правову базу України у відповідність до вимог «Директиви 2001/42/ЄC про оцінку впливу окремих планів та програм на навколишнє середовище».
21 лютого 2017 р. у Верховній Раді України було зареєстровано нову редакцію законопроекту «Про стратегічну екологічну оцінку» (реєстраційний № 6106). Метою законопроекту є встановлення сфери застосування та порядку здійснення стратегічної екологічної оцінки документів державного планування на довкілля. Законопроект, розроблений на виконання пункту 239 плану заходів з імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, спрямований на імплементацію Директиви 2001/42/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 27 червня 2001 р. про оцінку наслідків окремих планів та програм для довкілля.
Закон України «Про стратегічну екологічну оцінку» був ухвалений Верховною Радою України 20 березня 2018 року та 10 квітня 2018 року підписаний Президентом України. Даний Закон вступив в дію з 12 жовтня 2018 року.
Закон встановлює в Україні механізм стратегічної екологічної оцінки (СЕО), який діє в країнах Європейського Союзу та передбачає, що всі важливі документи, зокрема, державні програми, повинні, у першу чергу, проходити стратегічну екологічну оцінку з урахуванням необхідних імовірних ризиків тих чи інших дій для довкілля.
Відповідно до закону України про регулювання містобудівної діяльності, детальний план території є містобудівною документацією, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Проект «Детальний план території, з метою зміни цільового призначення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства на земельну ділянку (землі промисловості) для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд площею 1,0500 га, кадастровий номер 7122586700:04:001:0118 на території Селищенської сільської ради в адмінмежах Петрушківської сільської ради Звенигородського району Черкаської області» виконано відповідно до Законів України:«Про Генеральну схему планування території України», «Про благоустрій населених пунктів», «Про землеустрій», «Про охорону культурної спадщини», «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд», нормативно-правових актів та нормативно - методичних положень Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства.
Проектні рішення детального плану території прийняті з урахуванням чинного законодавства України в сфері містобудування, вимог державних будівельних норм і правил:
- Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» зі змінами від 10.06.2023 № 3141--IX.;
- Закону України «Про архітектурну діяльність»;
- Земельного кодексу України зі змінами;
- Водний кодекс України;
- ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій»;
- ДБН Б.1.1-14:2021 «Склад та зміст містобудівної документації на місцевому рівні»;
- ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів»;
- ДБН В.1.1-7:2016 «Пожежна безпека об’єктів будівництва. Загальні вимоги»;
- ДСП № 173-96 «Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів».
Мета проекту:
- уточнення планувальної структури, функціонального призначення, параметрів забудови та організації території;
- формування принципів планувальної організації території;
- визначення всіх планувальних обмежень використання території згідно з державними будівельними нормами та санітарно-гігієнічними нормами;
- визначення параметрів забудови окремих земельних ділянок;
- визначення містобудівних умов та обмежень;
- забезпечення комплексності забудови території;
- визначення напрямів, черговості та обсягів подальшої діяльності тощо.
При розробці Звіту з стратегічної екологічної оцінки проекту детального плану території були враховані документи:
- Основні засади (стратегія) державної екологічної політики України на період до 2030 року (Закон України від 29.02.2019 № 2697-VIII);
- Національний план дій щодо боротьби з деградацією земель та опустелюванням (розпорядження Кабміну від 30.03.2016 № 271-р, постанова Кабміну від 04.12.2019 № 1065);
- Директива № 98/83/ЄС про якість води, призначеної для споживання людиною, зі змінами і доповненнями, внесеними Регламентом (ЄС) № 1882/2003 і Регламентом (ЄС) 596/2009;
- Директива № 2010/75/ЄС про промислові викиди;
- Рамкова директива № 2008/98/ЄС Європейського парламенту та Ради від 19 листопада 2008р. "Про відходи»;
- Директива Ради № 1999/31/ЄС від 26 квітня 1999 року "Про захоронення відходів";
- Національна стратегія управління відходами в Україні до2030роу (розпорядження Кабміну від 08.11.17 № 820);
- Національний план управління відходами до 2030 року (розпорядження Кабміну від 28.05.19 № 195);
- Постанова Кабінету Міністрів України від 4.03.2004 р. № 265 «Програми поводження з твердими побутовими відходами».
У відповідності до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», детальний план території (ДПТ) - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.
Проектні рішення детального плану території базовані на:
- врахуванні технологічних процесів;
- врахуванні існуючого рельєфу місцевості;
- врахуванні існуючих планувальних обмежень;
- побажаннях та вимогам замовника, визначених у завданні на розробку ДПТ та які будуть враховані при подальшій розробці робочих проектів;
- взаємозв'язках планувальної структури проекту з планувальною структурою існуючої забудови та з рішеннями чинного генерального плану. Детальним планом території розглядається сформована земельна ділянка, кадастровий номер 7122586700:04:001:0118, площею 1,0500га, яка розташована між населеними пунктами Петрушки та Галушки Селищної територіальної громади. Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права, індексний номер 265587410 від 13.07.2021року, земельна ділянка перебуває у приватній власності. В межах земельної ділянки, в східній її частині розташовані дві будівлі складів для готової продукції та шість піролізних печі об’ємом по 20м3 кожна для виготовлення активованого вугілля. Потужність виробництва становить 35 тон на місяць.
Детальний план території розробляється з метою розподілу існуючої земельної ділянки з кадастровим номером 7122586700:04:001:0118, загальною площею 1,0500га, на дві земельні ділянки, площею 0,3945га та 0,6555га. Цільове призначення земельної ділянки площею 0,3945га передбачається змінити із цільового призначення 01.03 Для ведення особистого селянського господарства на цільове призначення, 11.02 Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості. Земельну ділянку площею 0,6555га залишити без зміни цільового призначення та використовувати за цільовим призначенням 01.03 Для ведення особистого селянського господарства.
Також детальний план території розробляється з метою видачі містобудівних умов та обмежень для проектування об’єктів будівництва. В межах земельної ділянки, площею 0,3945га передбачається нове будівництво адміністративно-побутового корпусу та навісу.
2. Характеристика поточного стану довкілля
2.1 Загальна характеристика місцевостіСелищенська сільська об'єднана територіальна громада — об'єднана територіальна громада в Україні, в Звенигородському районі Черкаської області. Адміністративний центр — село Селище. Площа громади —91,91 км2, населення —2293 мешканці (на 2018 рік). Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 728-р до складу громади була включені Завадівська, Квітчанська, Кошмаківська, Петрушківська, Черепинська сільські ради колишнього Корсунь -Шевченківського району та Журавська сільська рада колишнього Городищенського району . У складі громади 16 сіл: Вільхівчик, Глушки, Гута-Селицька, Журавка, Завадівка, Карашина, Квітки, Кошмак, Листивина, Миропілля, Петрушки, Селище, Сухини, Тараща, Тихі Верби, Черепин.
Детальний план території розробляється в межах існуючої сформованої земельної ділянки з кадастровим номером 7122586700:04:001:0118, площею 1,0500 па, яка розташована на території Селищенської сільської територіальної громади Звенигородського району Черкаської області, за межами населених пунктів с. Петрушки та с. Глушки . Село Петрушки розташоване в північно «західній стороні від межі ділянки, село Глушки розташоване в східній стороні від земельної ділянки . Відстань до населених пунктів складає більше одного кілометра.
Поряд із земельною ділянкою, яка розглядається детальним планом розташовані:
- з північної сторони земельна ділянка з кадастровим номером 7122586700:04:001:0112;
- із південно-західної сторони земельна ділянка з кадастровим номером 7122586700:04:001:0115;
- із західної сторони земельні ділянки з кадастровими номерами 7122586700:04:001:0116, 7122586700:04:001:0109;
- із південної сторони земельні земельні ділянки розпайованих земель з кадастровими номерами 7122586700:04:001:0117, 7122586700:02:006:0032, 7122586700:02:006:0031.
2.2 Кліматична характеристика місцевості
Метеорологічні характеристики і коефіцієнти, що визначають умови розсіювання шкідливих речовин в атмосфері міста приведені в таблиці 2.1.
Кліматична характеристика району наведена у таблиці 2.1.
Таблиця 2.1 - Кліматична характеристика району
Найменування характеристик |
Величина |
Коефіцієнт, що залежить від стратифікації атмосфери |
200 |
Коефіцієнт рельєфу місцевості |
1 |
Середня температура зовнішнього повітря найжаркішого місяця року, Т °С |
+ 21,3 |
Середня температура зовнішнього повітря найхолоднішого місяця року, Т °С |
- 3,6 |
Середньорічна роза вітрів, %: |
|
Пн |
13,1 |
ПнС |
10,0 |
С |
15,2 |
ПдС |
7,2 |
Пд |
13,2 |
ПдЗ |
12,4 |
З |
12,1 |
ПнЗ |
16,8 |
2.3 Інженерно-геологічна характеристика місцевості
В інженерно-геологічному відношенні проектована територія характеризується як придатна. Рельєф придатний для планування і забудови, не потребує значних заходів з інженерної підготовки території. У цілому, по комплексу природних умов територія є перспективою для планування і забудови. При проектуванні конкретних об'єктів необхідно у відповідності з нормативними документами виконати для них повний комплекс інженерно-геологічних вишукувань.
Рельєф ділянки спокійний, має ухил у північно-західному напрямку і не передбачає значних обсягів робіт з організації рельєфу шляхом вертикального планування.
На території проектування відсутні природні і штучні водотоки. Ґрунти ділянки будуть досліджені на наступних етапах проектування.
Загалом природні умови для розміщення об’єкта проектування можна вважати сприятливими.
2.4 Загальна характеристика стану атмосферного повітря
За даними Головного управління статистики у Черкаській області в 2021 році викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел становили 47,7 тис. т, що на 3,7 тис. т менше у порівнянні з 2020 роком.
За останні п'ять років спостерігається динаміка скорочення викидів забруднюючих речовин в повітряний басейн області від стаціонарних джерел
(у 2016 році викиди в атмосферне повітря становили 52,3 тис. т, у 2021 – 47,7 тис. т).
Значний вклад у забруднення атмосферного повітря вносять пересувні джерела. До найпоширеніших забруднюючих речовин, відносяться: азоту діоксид, оксид вуглецю, діоксид сірки та речовини у вигляді суспендованих твердих частинок. Динаміка викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення у Черкаського району надана в таблиці 2.2.
Табл. 2.2. Динаміка викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення у регіоні по окремим населеним пунктам, тис. т
|
2000 |
2019 |
2020 |
2021 |
Всього по області |
28,778 |
51,839 |
51,429 |
47,651 |
Звенигородський р-н |
0,852 |
0,615 |
0,213 |
3,352 |
Обсяги викидів стаціонарними джерелами в атмосферне повітря, в тому числі по найпоширеніших речовинах (пил, діоксид сірки, діоксид азоту, оксид вуглецю) в цілому по області та в Звенигородському районі, надана в таблиці 2.3.
Табл. 2.3 - Обсяги викидів стаціонарними джерелами в атмосферне повітря, в тому числі по найпоширеніших речовинах(пил, діоксид сірки, діоксид азоту, оксид вуглецю), тис. т.
|
Обсяги викидів, тонн |
Збільшення / зменшення викидів |
Розподіл, обсягів викидів,%
|
Викинуто в середньому одним підприємством, тонн |
|
у 2020 р. |
У % до 2019 р. |
||||
Всього в т.ч. |
47651,6 |
92,7 |
-3777,5 |
100 |
112,4 |
Звенигородський р-н |
3352,3 |
130,4 |
781,5 |
7,0 |
56,8 |
У зв'язку з відсутністю стаціонарних постів спостережень в районі розташування підприємства величини фонових концентрацій в районі розміщення підприємства визначені розрахунковим методом й наведені в таблиці 2.4, згідно Витягу з офіційних реєстрів ЕкоСистеми
Таблиця 2.4 – Величини фонових концентрацій забруднюючих речовин.
№ п/п |
Код ЗР |
Назва шкідливої речовини |
Фонове забруднення, мг/м3 |
ГДК, мг/м3 |
1 |
2902 |
Речовини у вигляді суспендованих твердих частинок |
0.05 |
0.5 |
2 |
328 |
Сажа |
0.06 |
0.15 |
3 |
301 |
Азоту діоксид |
0.008 |
0.2 |
4 |
337 |
Вуглецю оксид |
2,0 |
5 |
5 |
2754 |
Вуглеводні гpаничні С12-С19 |
0.4 |
1 |
6 |
410 |
Метан |
20,0 |
50 |
2.5 Загальна характеристика водних ресурсів
По території Черкаської області протікає 1110 річок, найбільша з них р. Дніпро (в межах області – 150 км), 7 середніх річок: Рось, Тясмин, Гнилий Тікич, Гірський Тікич, Супій, Ятрань, Велика Вись, малі річки, струмки, ставки..
2.5.1Водозабезпеченість території та регіонів
Основними джерелами водопостачання області є Кременчуцьке водосховище, річки Гнилий Тікич, Рось, Тясмин та підземні водозабори.
За даними звітності за формою 2-ТП (водгосп) загальний водозабір
в 2021 році становив 155,7 млн м3. У порівнянні з 2020 роком (168,8 млн м3) забір води зменшився на 13,1 млн м3.
Зміни обсягів забору води в 2021 році відбулися за рахунок зменшення водозабору з поверхневих джерел на 14,1 млн м3. При цьому, водозабір
з підземних джерел збільшився на 1,0 млн м3 у порівнянні з 2020 роком.
Використання води у 2021 році становило 115,4 млн м3, в тому числі:
на виробничі потреби – 73,1 млн м3, питні та санітарно-гігієнічні потреби –
24,0 млн м3, зрошення – 18,3 млн м3.
Динаміка забору свіжої води показана на рис. 2.1.