Громади Черкащини залишаться без грошей на розвиток? Які ще загрози несе урядовий законопроєкт № 6062?
15 вересня 2021 року За ініціативи прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля до Верховної Ради поданий законопроєкт, який дозволяє Міністерству фінансів і місцевим державним адміністраціям зупиняти виконання бюджетів територіальних громад, а також ліквідує бюджети розвитку. Відповідні норми містяться в законопроєкті №6062 (зміни до Бюджетного кодексу).
Для зняття з розгляду даного законопроєкту АМУ підготувала Аналітичну довідку, яку ми поширили у ЗМІ.
20 жовтня Верховна Рада України заслухала питання проекту Закону України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» №6062 від 15.09.2021, поданого Кабінетом Міністрів України разом із проектом Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік» №6000 від 15.09.2021.
За результатами обговорення Парламент прийняв рішення зняти з розгляду урядовий Законопроект №6062 і відправили на доопрацювання у профільний комітет.
Для підсилення цієї роботи, просимо вас розмістити на сайті місцевої ради Аналітичну інформацію АМУ (у прикріпленні).
Сподіваємося, що законопроект №6062 буде доопрацьований у Бюджетному комітеті і усі зауваження АМУ будуть враховані.
ГромадиЧеркащини залишатьсябез грошей на розвиток? Якіщезагрозинесеурядовийзаконопроєкт № 6062?
15 вересня 2021 рокуЗа ініціативи прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля до Верховної Ради поданий законопроєкт, який дозволяє Міністерству фінансів і місцевим державним адміністраціям зупиняти виконання бюджетів територіальних громад, а також ліквідує бюджети розвитку. Відповідні норми містяться в законопроєкті №6062 (зміни до Бюджетного кодексу).
Фахівці Асоціації міст України проаналізували зміни до Бюджетного кодексу та наголошують на загрозах, які він несе.
Законопроект № 6062 передбачає:
Ліквідація бюджету розвитку(наскрізні зміни до Кодексу)
Бюджет розвитку – це складова спеціального фонду місцевого бюджету. Органи місцевого самоврядування (ОМС)з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.
Наслідки змін: ліквідація бюджету розвитку –це:
- позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
- скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
- загрозидодатковогонавантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень(зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
- позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
- встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансовоїавтономії.
Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)
Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти.
За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпекита ін.
Наслідки змін: вилучення залишків освітньої субвенції –це:
- скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
- позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
- крок до формування неефективної мережі закладів освіти.
Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям праваініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни дост.122)
Такі зміни –пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 БКУ).
Наслідки змін: надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:
- зупинкирішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
- блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
- неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.
Загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроект передбачає надати повноваження Кабмінувизначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетівв обсязі 9 млрд гривеньза середньостроковимипозиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).
Наслідки змін: погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів– це:
- втрата місцевими бюджетами 9 млрд гривень;
- погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.
Зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності(зміни до Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроєкт№ 6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету. Такі ініціативи є неприпустимими.
Наслідки змін:
- втрата місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності.
Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту(зміни до ст.26)
Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.
Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.
Наслідки змін: ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту - це:
- надмірні, необґрунтовані та корупційно вразливі ініціативи;
- обмеження самостійності в управлінні виконавчихорганів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.
Підготовлено Аналітичним центром АМУ
ГромадиЧеркащини залишатьсябез грошей на розвиток? Якіщезагрозинесеурядовийзаконопроєкт № 6062?
15 вересня 2021 рокуЗа ініціативи прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля до Верховної Ради поданий законопроєкт, який дозволяє Міністерству фінансів і місцевим державним адміністраціям зупиняти виконання бюджетів територіальних громад, а також ліквідує бюджети розвитку. Відповідні норми містяться в законопроєкті №6062 (зміни до Бюджетного кодексу).
Фахівці Асоціації міст України проаналізували зміни до Бюджетного кодексу та наголошують на загрозах, які він несе.
Законопроект № 6062 передбачає:
Ліквідація бюджету розвитку(наскрізні зміни до Кодексу)
Бюджет розвитку – це складова спеціального фонду місцевого бюджету. Органи місцевого самоврядування (ОМС)з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.
Наслідки змін: ліквідація бюджету розвитку –це:
- позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
- скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
- загрозидодатковогонавантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень(зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
- позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
- встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансовоїавтономії.
Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)
Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти.
За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпекита ін.
Наслідки змін: вилучення залишків освітньої субвенції –це:
- скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
- позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
- крок до формування неефективної мережі закладів освіти.
Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям праваініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни дост.122)
Такі зміни –пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 БКУ).
Наслідки змін: надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:
- зупинкирішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
- блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
- неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.
Загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроект передбачає надати повноваження Кабмінувизначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетівв обсязі 9 млрд гривеньза середньостроковимипозиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).
Наслідки змін: погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів– це:
- втрата місцевими бюджетами 9 млрд гривень;
- погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.
Зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності(зміни до Прикінцевих та перехідні положень)
Законопроєкт№ 6062 пропонує 70% надходжень від викупу земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету. Такі ініціативи є неприпустимими.
Наслідки змін:
- втрата місцевими бюджетами частини доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності.
Ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту(зміни до ст.26)
Розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит. Розпорядниками бюджетних коштів є, зокрема, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, бюджетні установи: школи, садочки, лікарні тощо.
Законопроєкт №6062 пропонує запровадити сертифікацію працівників підрозділів внутрішнього аудиту та надати Мінфіну повноваження здійснювати координацію діяльності підрозділів внутрішнього аудиту.
Наслідки змін: ускладнення процедур проведення внутрішнього аудиту - це:
- надмірні, необґрунтовані та корупційно вразливі ініціативи;
- обмеження самостійності в управлінні виконавчихорганів місцевих рад та бюджетних установ комунальної власності.
Підготовлено Аналітичним центром АМУ